12 maj 2010

Loppis för Tjernobyls barn

Igår hade jag lite dötid mellan besök hos barnmorska och undertecknande av faderskapsbekräftelse för kommande knodd. Perfekt tillfälle att besöka en källarloppis i Holmsund som vi läst skulle öppna i måndags och vara öppen "tills vidare". Jag blev av med en hundring men kom ut med en påse innehållande detta:
.

Påsinnehållet
.

En liten UE-vas av Ingrid Atterberg, formgiven för Åhlén & Holm.
.

Märkt 43/30/846 (tror jag?)
.

En stringljusstake som får vila i väntan på julen
.

Och till sist en bambi (rådjur eller hjort?) i teak. Troligtvis hemsnidad men fin ändå
.
En hundring till förmån för Tjernobyls barn!

9 kommentarer:

  1. vilka fina fynd!
    på lördag ska jag och väninnan åka på en loppis sight seeing, besöka flera, nya för oss, loppisar! hoppas jag hittar lika fina grejer!

    SvaraRadera
  2. Mosaik verkar den heta, serien. Fromgiven för Åhlén & Holm.
    Har en liten skål eller vad man ska kalla den i samma serie, den står på nattduksbordet och håller ordning på läppemoj och hårsnoddar. =)
    http://kicki.kanske.net/index.php?showimage=3381

    SvaraRadera
  3. Kicki: Ah, tack :) Din lilla skål var jättefin!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vilket fynd!! Vasen är verkligen snygg! Har en vas i samma serie som jag gärna kompletterar med flera!!

    Namnet "Mosaik" är tydligen något som Olle från Bland-annat Keramik själv har kommit på. Vet att han nämnde det när jag besökte hans butik. Enligt UE-boken så finns inte något officiellt namn angivet på serien (vilket är vanligt för Å&H-föremålen). Men fin e den!!

    SvaraRadera
  5. UpsalaEkeby: Tack för informationen :) Jag är väldigt nöjd med mitt fynd :)

    SvaraRadera
  6. Ja den är kanonfin! Det verkar finnas massor av föremål i serien i alla fall, jag har ett stort fat, drygt 30 cm i diameter, har visat det på bloggen tidigare! En av de finare serierna som Atterberg gjorde åt Å&H tycker jag!

    SvaraRadera
  7. Ah men det var ett bra byte tycker jag!

    SvaraRadera
  8. Herr Movarp: Ah, fatet är riktigt fint!

    Catrin: Ja det tycker jag också :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!