26 maj 2010

Stickans namnlösa fontän

I höstas hade jag en plan på att visa några av de alster som Stig Lindberg lämnat efter sig i sin hemstad Umeå, men jag kom inte längre än till del 1. Då visade jag upp hans namnlösa fontän på Renmarkstorget men sedan kom andra saker emellan, det blev vinter och resten föll i glömska. Någon gång ska jag fortsätt att visa iaf ett eller två av hans andra verk som finns här.
.
Angående den namnlösa fontänen så hade lokaltidningen VK nyligen en artikel där man fick lite extra kuriosa. Jag kan tyvärr inte hitta artikeln på internet men den handlade om en grupp elever från en mellanstadieskola i Umeå. De samlades vid fontänen för att få sig en lektion om Stickan och sedan testa att göra egen konst i lera, inspirerade av Stig Lindberg.
.
I artikeln kan man läsa att Stickan en gång i tiden jobbade som springpojke åt en fiskhandlare på Renmarkstorget. När han sedan, många år senare, fick i uppdrag att formge fontänen var temat trollkonst, men en fisk smög sig ändå med som en påminnelse om hans tidigare jobb på torget. Fontänen är namnlös och Stickan ville att folkmun skulle namnge den men vi Umebor har aldrig hittat något bra namn.
VAD SKULLE NI DÖPA DEN TILL?
.

1 kommentar:

Skriv gärna en kommenter!