24 februari 2011

Pinnstolar (ännu bara i mina drömmar)

En sak man verkligen kunde designa på 50-talet var pinnstolar! Enkla möbler som kunde hållas nere i pris men som blivit såna designklassiker att de åter har börjat tillverkas! Idag får man däremot betala en smärre förmögenhet för en klassiker som Arka eller Mademoiselle.
.
Min favorit pland pinnarna är Ynge Ekströms Arka som formgavs 1955. (1955 verkar vara året då de allra snyggaste möblerna formgavs! Håller ni med?) En låg och bred stol som med en liten dyna och kanske en snygg kudde kan bli riktigt mysig. Min dröm är att någon gång fynda en Arka att mysa i framför braskaminen...som jag också drömmer om...
.

Yngve Ekströms Arka
.
Ännu en snygging är Ilmari Tapiovaaras Mademoiselle från 1956. Inte fullt lika mysig som Arka men en riktig skönhet med sin låga sits och höga rygg. Hittar jag en sån till vettigt pris så slår jag till! Man kan ju kanske sitta på den när man knyter skorna...
.

Ilmari Tapiovaaras Mademoiselle
.
I boken "Möbelråd" från 1961 (Svenska Slöjdföreningen) kan man bl.a. läsa om de två ovan nämnda stolarna. Både Mademoiselle och Arka låg då i prisgrupp 2 vilket innebar 50-100 kr. En lite dyrare stol (prisgrupp 2-3, d.v.s. 50-150 kr , lite beroende på material) var Solfjädern av Sonna Rosén från 1948. Idag kan du få en ny Solfjädern för strax under 7000 kr. Jag väntar på att fynda en istället...
.

Mademoiselle, Solfjädern och Arka
.
Det finns fler snygga pinnstolar även om de tre ovan tillhör mina favoriter. Vid en tjuvtitt i kvarnen i somras såg jag en snygg stol och jag fick nyligen veta att det var en Florida från Wigells Möbelfabrik. Den finns också som pinnsoffa och är riktigt snygg! Läs gärna Femtiotalsjaktens inlägg om Florida här.
.

Stolen Florida fotade jag på Graninge Bruks Antik i juli 2010
.
Vill man ha en pinnstol med mer mysfaktor kan man så klart välja en gungstol. Mademoiselle finns även i gungvariant och kostar runt 9000 kr för en nytillverkad.
.

Mademoiselle med gung
.
Eller så ropar man in en billig gungstol på auktion som min mamma gjorde för 5-10 år sedan. Designen är inte riktigt lika vass som på övriga stolar i mitt inlägg, men den är fin den också. Dynan förstör utseendet men den är betydligt skönare att gunga i med en dyna bakom ryggen!
.

Dottern tar en åktur i gungstolen, oftast går det vilt till!
.
Det finns många andra fina pinnstolar där ute men får jag drömma så hittar jag en Arka eller två till ett billigt pris.
Vilken är din favorit bland pinnstolarna?

14 kommentarer:

  1. Intressant inlägg! Jag håller med dig, 1955 var ett sanslöst år, en explosion av fantastisk formgivning. Kul att se Florida som stol, ska länka till det här inlägget från mitt om pinnsoffan. Min favorit är Mademoiselle, och jag har ju också en "fattigmansvariant" av den, som kanske är Ikea. Och du, någonstans djupt inne i någon mörk lada står säkert några pinnstolsklassiker som kommer att tas fram på en sommarloppis - och fyndas av oss!

    SvaraRadera
  2. eli: Tack :) Ja jag kommer ihåg att du har en Mademoiselle-"kopia". Arka finns ju också i en IKEA-variant har jag sett, Eker heter den och är formgiven av Gillis Lundgren, men den är inte lika snygg.
    Det står säkert en massa snygga pinnstolar och väntar på oss till sommaren :) Jag såg någon en gång i tiden, på Styleroom tror jag det var, som hade köpt en billig stol på loppis som hon målat och ställt på barnens rum. Det var en Arka men det hade varken köparen eller säljaren någon aning om!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig - stolen Arka är ju helt underbar!

    Jag är väldigt, väldigt förtjust i Carl Malmstens stol Lilla Åland. Vi har tyvärr ingen härhemma, men skulle hemskt gärna vilja.

    Kram/ Åsa

    SvaraRadera
  4. Både Mademoiselle och Arka hör ju, inte helt oväntat till mina favoriter. Blir fortfarande glad över att tänka på när jag fyndade min Mademoiselle för 20 kr! Kämpa på - kan bara instämma med Eli - du kommer hitta ditt fynd!

    SvaraRadera
  5. Tusen tack Anna,! för alla tipsen inför Umeåresan. Ska bli spännande att se vad som finns att fynda. Vilket roligt sammanträffande att jag precis la upp ett inlägg där jag tackade dig... (välförtjänt en länkning;-).. och skrev om Mademoiselle-stolen, och nu ser jag att du också skrivit om den.

    You've got taste.

    Kul att få informationen om Floridaserien då min kompis precis köpt soffan i den serien och funderat över vad serien kan heta. Måste vara den, annars galet lik.

    Fortsätt blogga så bra som du gör.
    /M ikael

    SvaraRadera
  6. Kringlor: Lilla Åland har väldigt fin den också! Den finns väl också som gungstol om jag inte har fel?

    UpsalaEkeby: Grattis till ditt fynd!!! 20 kr får man ju knappt en naggad tallrik för på vissa loppisar!

    M ikael: Tack! Vilket sammanträffande! :) Fynda inget som jag borde ha kommit först till bara ;)

    SvaraRadera
  7. Arka är min favorit också. Däremot har jag en ruggig känsla av att jag missade mitt fyndtillfälle på två stycken Arka till bra pris i en annons för typ 1,5 år sen. Jag ringde aldrig eftersom jag blev dum-snål. Jag hoppas man får fler chanser!

    SvaraRadera
  8. Både Arka och Mademoiselle är ju helt otroligt snygga. Tyvärr finns det inte plats för dem hos mig. De kräver ju lite "space" för att komma till sin rätt... Det har gått några på auktionerna här omkring men jag vet inte priset.. Dock inte 20 kr....

    SvaraRadera
  9. Loppistan: Ja det var ju tråkigt! Men det kommer nog fler tåg tror jag :)

    khina: 20 kr för en Arka hör nog inte till vanligheterna! Det skulle vara kul att stöta på en på auktion någon gång. Man kan ju ha tur...

    SvaraRadera
  10. Jag har ett hörn i gästrummet som bara väntar på en Arka, men den får nog vänta ett tag till om inte jag också dyker på en till bra pris på någon loppis i sommar. :)

    SvaraRadera
  11. Mademoiselle tycker jag är så snygg! :-) Men jag gillar också Ilmari Tapiovaaras Fanett. Men jag tror att den kom redan 1949.

    SvaraRadera
  12. Trillivippa: Håller tummarna att du också hittar en till bra pris :)

    Ulrika: Ja Fanett är också fin och går ju att hitta ganska billigt. Men den är ju mer en stol man har vid ett bord...iaf ingen man myser i framför brasan ;)

    SvaraRadera
  13. Men vad roligt! Hamnade här av en slump och får se min blåa stol från Graninge antik- det var jag som köpte den! Älskar den!!
    Måste även tillägga att jag har en mademoiselle som jag fått överta av min mamma. Livsfarlig att sitta på men så fin! Nu ska jag fortsätta att spana in din blogg- kul!
    Med vänlig hälsning, Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt! :) Jag har en Florida pinnsoffa som jag köpt i Graninge :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!