16 maj 2011

Burgundia

Ja, så heter serien från Søholm som ska bli mitt nya samlarområde! Tack vare Yvonne på bloggen 50-talskeramik fick jag en bild från boken "Søholm - Bornholmsk keramik" utgiven av Bornholms museum. Där står att serien kom 1956, heter Burgundia och är formgiven av Holm Sørensen med glasyr och dekor av Svend Aage Jensen. Djuren i serien (se bilden nedan) tillkom 1958 och är formgivna av Günter Wegener. Serien blev en riktig succé och tillverkades långt in på 60-talet.

Bild från boken "Søholm - Bornholmsk keramik"

När jag fick ett namn på serien blev det så mycket enklare att scanna nätet efter fler delar och jag hittade en uppsjö av snygga saker. Dekoren skiljer sig en hel del mellan de olika sakerna men färgarna är samma.

Bild från Bornholms museum

Här följer fler bilder på delar jag gärna skulle ha hemma i hyllan!







Men nog är min vas snyggast av dem alla!?!

11 kommentarer:

  1. Lampan var fräck! Sedan gäller det att skärmarna inte tar i varann. Jag skall se om jag kan hitta någon del när jag letar.

    SvaraRadera
  2. form55. Ja lampan är superhäftig och går att köpa för 1000 danska kronor! Gäller som sagt att man har små lampskärmar. Titta gärna efter serien när du är ute :)

    SvaraRadera
  3. Jag har lampan men inte den skärmen! Är du intresserad så är den till salu!:)

    SvaraRadera
  4. De är så fina, kul med ett nytt samlarområde. Jag har sett några ute på marknaden men nu vet jag vad det är, tack vare dig.

    SvaraRadera
  5. Helena: Menar du lampan på bild två eller den med två lampor? Den på bild två antar jag. Om den inte är för dyr är jag absolut intresserad :)

    SvaraRadera
  6. Det är lampan på bild två. Den är i felfritt skick och med fungerande el. Om du har porslinet Rörstrands Tim kan jag tänka mig att byta. Annars kan du väl inboxa mig på facebook och säga vad du vill ge?

    SvaraRadera
  7. Randiga tråden: Jag har funderat på en serie att börja samla på och nu har jag nog hittat rätt :) Hoppas jag hittar några delar under sommarens loppisrundor!

    Helena: Jag har tyvärr inga Tim. Skickar ett mess på FB :)

    SvaraRadera
  8. Vad roligt att få ett namn och lite mer info om serien, nu vet du precis vilka delar du har att leta efter! Och den dubbla lampan var helt galet snygg!

    SvaraRadera
  9. Ett tips:

    http://www.tradera.com/Vas-Soholm-Denmark-Bornholm-Retro--auktion_201208_133723660

    SvaraRadera
  10. Herr Movarp: Har den på bevakning redan, men tack ändå :) Har inte riktigt bestämt om jag ska bjuda på den... Vi får se :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!