13 augusti 2011

30-årspresenten: Florida

Jo, jag fyllde ju 30 i januari och fick då ett mycket generöst presentkort från Micke & Solan på Graninge Bruk Antik. Lite i efterskott fick jag ett lika generöst presentkort från moster Kecke & Håkan och när vi hälsade på dem fick jag höra om min egentliga present, en fruktservis i svart glas, som Kecke ropat in på Tradera men som varit trasig vid leverans. Hur som helst så fick jag istället ett presentkort och nu har jag shoppat loss! :)


En Florida pinnsoffa från Bröderna Wigells Stolfabrik AB blev det! I den nya tidningen "Hus & Hem Retro" läser jag att soffan heter Florida nr 145 och är formgiven 1954 av okänd formgivare.


Soffan har varit chokladbrun men när jag köpte den var den tillsnyggad med ljusblå sits och svarta pinnar och ben. Den kräver lite mer målning för att bli riktigt bra men troligtvis blir den helsvart för att passa hos oss. Jag har även köpt den perfekta kudden att lägga i ena hörnet på den. Den köpte jag på ett annat ställe och den ska jag visa en annan dag :)


Enligt "Hus & Hem Retro" kostar soffan idag 2500-3500 kr. Jag betalade "kompispris" 1200 kr :) Då kräver den iof lite arbete men det var ändå ett fynd! Enligt boken "Möbelråd" från Svenska Slöjdföreningen kostade soffan 100-200 kr 1961.

Jag har en hel del kvar av mina presentkort så jag kan hitta mer fina saker på bruket framöver!

9 kommentarer:

  1. Grattis på 30 årsdagen och till en jättfin pinnsoffa!

    SvaraRadera
  2. Gila: Tack :) Jag närmar mig iof 31 nu ;)

    SvaraRadera
  3. Mycket avis e jag! Så fin soffa du fått tag i.

    SvaraRadera
  4. grattis till den fina pinnsoffan, jag tror den blir bra målad i helsvart.
    min soffa (som syns i detta inlägget http://alltdetgamlagoda.blogg.se/2011/february/blatt-och-gront-for-hela-slanten-del-2.html) fanns tyvärr inte med i retro-tidningens reportage med pinnsoffor. dock tror jag att den också kommer från bröderna wigells i malmbäck, känns mest besläktad med andra soffor därifrån.

    hursomhelst, ska bli spännande att se vad det blir för kudde/kuddar till!

    SvaraRadera
  5. Härligt att du hittat rätt pryl.
    Mycket snygg.
    Hoppas verkligen att vi får se den irl inom överskådlig framtid.

    SvaraRadera
  6. Allt det gamla goda: Ja din pinnsoffa är ett riktigt fynd! :) Skulle vara kul att veta mer om den. Bild på kudden kommer nog snart :)

    Kecke: Ja, kom gärna och hälsa på oss! Det var ju såååååå längesen ni var i Umeå...och i Holmsund har ni kanske aldrig varit? Iaf inte hos oss :)

    SvaraRadera
  7. Du får nog höja värdet på din fina pinnsoffa. För några dagar sedan klubbades en likadan för 6300 kr på Bukowski Market. Vi hade turen att inhandla en i Söndags för 400 kr. Jag hittade soffan på facebook på en köp o sälj sida. Olof fick göra en liten utflykt i anslutning till mässan för inköp.

    SvaraRadera
  8. Ann-Kathrine: Oj, det var inte illa med 6300 kr! Kul att veta! Inte illa att ni hittade en för 400 kr heller, vilket fynd!
    Jag såg en bild från mässan hos 50-tals keramik, det såg ju riktigt fint ut! Sålde ni bra?

    SvaraRadera
  9. Soffan är forngiven 1952 av Ebbe Wigell för Wigells stolsfabrik i Malmbäck. Vi har den nu som ensamt företag möjlighet att leverera i nyproduktion just genom Wigells stolsfabrik. Soffan, stolen och bordet som formgavs i samma veva som stolen och soffan. Fanns att se på Möbelmässan.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!