22 juli 2012

En eftermiddag i Helgum

Loppisrundorna duggar tätt för oss nu och vi lyckas fynda rätt så bra! Om ni tycker att jag börjat köpa "konstiga" saker, 70-tal tex, så beror det så klart på den stundande Retromarknaden som vi laddar inför :)

I fredags åkte vi på auktionsvisning till Västby, Helgum. Vi hittade inte nog med intressanta saker för att stanna på auktionen men på loppisen på samma ställe fyllde vi en kundkorg. Det var, precis som förra sommaren, 50% på allt! På väg därifrån stannade vi på tre loppisar till som hade kvällsöppet, säkert pga den pågående auktionen.

107,50 betalade vi för hela kalaset på bordet! Den stora våffelvasen, den tunga vasen från Bohemia, de fyra glasen (som var fem tills jag diskade dem), den stora olivgröna vasen från Jasba, den lilla bruna från Laholm och den brungröna ljuslyktan från Åseda köpte vi på Västby-loppisen.

Den stora vasen från västtyska Jasba tittade jag på redan förra året och likaså den lilla i samma serie som stod på en annan loppis i Helgum. I år köpte jag dem båda för småpengar.

Den stora tunga glasvasen är från Bohemia Tjeckoslovakien. Mamma hade en stor vid vas i den här serien som sprack mitt i tu för några år sedan. Förra sommaren köpte jag en likadan fast mindre på Lions i Sollefteå som jag gav mamma på morsdag. Om kära mamma vill ha den här så får hon den också :)

Assietten med blomman köpte vi tillsammans med två böcker på en annan privat loppis efter vägen längs Helgumsjön. Den kommer från Stavangerflint, heter Solei och är formgiven av Inger Waage.

Böckerna "Fräscha kläder" och "Välklädd" är från 1960.

Burken i brunt och oranget blev vårt enda köp på en annan loppis efter vägen.

Mycket av det vi kom hem med var vidrigt smutsigt men efter en kväll vid diskhon blev grejerna riktigt fina.

1 kommentar:

Skriv gärna en kommenter!