03 oktober 2012

Eldblomman

En av mina absoluta favorittapeter är Eldblomman av Josef Frank för Svenskt Tenn. Tapeten trycktes för första gången av Norrköpings Tapetfabrik 1947. På Nordiska museets digitala museum finns den i originaltryck och om ni kikar på den ser ni att färgerna skiljer sig markant från den röd/orangea varianten som är så poppulär idag.


Eco Tapeter har länge sålt den röda Eldblomman men den utgick ganska nyligt ur deras sortiment. Jag blev lite ledsen att jag inte hann köpa på mig några rullar eftersom jag gärna skulle vilja ha den någonstans i framtiden. Jag mailade Svenskt Tenn och fick veta att den snart skulle komma tillbaka och nu finns den att köpa igen, i både den röda och en ny blå variant! Det är inte längre Eco Tapeter som saluför den utan man köper den direkt från Svenskt Tenn.


Den blå är nästa ännu vackrare än den röda tycker jag. Tänk denna på en fondvägg matchat med teakmöbler! Man måste ju få drömma...

6 kommentarer:

  1. Riktigt snygga som fondväggar, båda två!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Men den röda är det så många som har så det vore kul att ha den blå ist :)

      Radera
  2. Förstår att "eldblomma" är en favorit. Den är helt underbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Det kostar en slant att tapetsera med den men jag skulle bli glad varje gång jag kollade på den. Precis som med Dandellion clocks som vi har i vardagsrummet :)

      Radera
  3. Kan bara instämma! Snygga som fondvägg.

    SvaraRadera
  4. Den blå varianten är en ny favorit hos mig med! Skulle gärna ha den på en fondvägg här hemma, frågan är bara var? Och hur lång tid det tar att spara ihop pengar till den. ;)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!