06 mars 2013

Helgens fynd

Mattias var en sväng på PMU i lördags men hängde inte på låset så han hade inga förhoppningar om fynd. Han kom ändå hem med en minst sagt brokig skara grejer.


Precis som Antikrundans Joakim Bengtsson så samlar Mattias godisgömmor och andra påsksaker. Den här finurliga gubben med lila mustasch blev, tillsammans med de två små piprensarkycklingarna, senaste tillskotten till samlingen. Mattias har ändå en bra bit kvar till Joakim Bengtssons uppskattningsvis 500 föremål! Hans samling kan man läsa om i senaste numret av Antikvärlden (nr. 3 2013).


Mer gott och blandat! Den lilla kastrullen, som är lagom att servera sås i, är en Terma nr. 5 från Gustavsberg. Den saknar lock men det gör oss ingenting. De små askfaten går utmärkt att sätta värmeljus i, de är i helkristall och kommer från Gullaskruf. Ekorren är en kitchig pryl med gröna "diamanter" till ögon. Vid första anblick tror man att den är gjord i trä men den är faktiskt i plast och målad för att se trälik ut.


Några buntar bestick i trevlig och ganska liten modell fyndade han också för några kronor. Knivar och gafflar hör ihop men de fyra skedarna ser ut att tillhöra en annan serie. De funkar bra ihop iaf.



I söndags var det min tur att gå på loppis. Barnen var med mina föräldrar och jag valde ett besök på Nolia framför Umåker, det var bordsloppis på båda ställena denna söndag men jag skulle bara hinna till ett ställe. Jag kom tyvärr en aning för sent för att göra de riktigt fina fynden men några små prylar fick jag med mig.


Det första jag hittade var vasen med hänkel i Mari Simmulsons serie Star från Upsala-Ekeby. 50 kr stod det på prislappen och jag kände på den och letade efter nagg men hittade inga. Jag frågade säljaren om den var skadad men fick svaret att den var hel. Slog snabbt till i trängseln runt bordet och kände mig väldigt nöjd med mitt fynd...ända till jag kom hem och såg att hela botten varit utslagen och är limmad! Är något som varit trasigt helt när man har lagat det kan man ju fråga sig? Hmmm...
Skadan syns inte när vasen står så jag försöker förtränga att den finns!


De tio gamla gratulationskorten med blommor som syns på bilden längre upp köpte jag för 30 kr. Det kan vara bra att ha en drös såna hemma. Den underbara lilla pippin nedan kände jag inte igen när jag såg den men jag var så klart tvungen att köpa den. Kunniga FB-vänner har nu upplyst mig om att den är från Norrmans Keramik i Motala.

6 kommentarer:

  1. Elsker egernet og den lille fugl :-)

    SvaraRadera
  2. Förstår din irritation över din lagade vas, tur att den inte kostade så mycket!
    Lika tråkigt varje gång det händer, för mig har det hänt mer än en gång!
    Tittar in på din blogg ibland, trevlig läsning och fina bilder!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin duk!!! :D Otur med vasen!!

    SvaraRadera
  4. Vad skall man säga om den första kycklingen? Den är minst sagt annorlunda :)

    SvaraRadera
  5. Så kul att få veta var fågeln kom ifrån! Jag har nämligen en likadan!
    //Sofie i Kristianstad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att både du och jag fick hjälp med den :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!