14 maj 2013

En måndag på PMU

Måndagen efter att jag kommit hem från konferens i Prag hade jag tagit ut välbehövlig semester. "Vill du åka till PMU?" undrade Mattias. Så klart jag ville :)

Koppen och stekspaden som jag visade i inlägget om orangea saker köpte vi den måndagen, liksom allt på bilderna nedan.


Golvvasen är stor och maffig och så klart tysk! Märkt 288-40 W. Germany.


Umeå-tallriken visar Umeås stadsvapen med tre renar, Helena Elisabeth kyrka på Gammlia, landskapsblomman Kung Karls spira, Umeås grundare Gustav II Adolfs byst som står utanför Rådhuset, Vicke Lindstrands glasskulptur "Grön Eld" som står på Järnvägstorget och så klart en rad av ståtliga björkar! Tallrikens märkning är för mig helt okänd. Stenwreth Skälderviken och vad står det sedan? Information skulle uppskattas!


Vi köpte också ett gult blommigt fat från Ekbey och en svart skål/burk med gula streck (passar senapsburken Mattias köpte där tidigare) Töreboda tror vi att det är. Den lilla svarta Ägget-fåtöljen är en nyproducerad grej som man ska ställa sin mobiltelefon i.


Skålen nedan fastnade vi för. Jag lyckas tyvärr inte fota signeringen med det står "Kosta LH 1298" i botten. Vicke Lindstrand var vid Kosta glasbruk 1950-73 och L står för just Lindstrand medan H står för Hyttarbetat. 1298 är modellnummer. Det finns några repor i glaset men annars är skålen jättefin!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommenter!