30 augusti 2013

Katalogshopping 1968-74

De härliga postorderkatalogerna vi fyndade i Obbola innehåller allt ett hushåll kan behöva. Jag tänkte börja med att visa lite kläder, främst färgsprakande klänningar. Jag önskar att man kunde skicka iväg en beställning!

Rowells höst & vinter 1968/69. Underbara 60-tal! Tänk om man kunde vara så här tjusig. Sobra klänningar passar bra under den mörka tiden på året. Lägg märke till att modellerna blandar fjärran blickar med kamerakontakt och ser ut att vara på språng på varenda bild!






De små barnens kläder katalogen är tecknade! Bilderna är så vackra men de ger kanske inte en helt klar bild av plagget man köper.



Wennerlunds katalog höst & vinter 1968-69 pryds av en lycklig familj som tillsammans bestämmer vad man ska köpa från Wennerlunds den här säsongen!


Även här är barnkläderna ritade och modellerna är VERKLIGEN på språng!




Ellos vår & sommar 1973 är så fullmatad med fina klänningar! Jag kan dock inte sluta förundras över hur korta klänningar man satte på barnen! Tur att vuxenklänningarna i katalogen är något längre.











I katalogen från Borås Textil AB hösten & vintern 73-74 skymtar det färg trots att det är höst och de bruna 70-talsmönstrade kläderna tar stor plats.


Sommarkatalogerna är så klart roligare. Rowells vår & sommar 1973 är en färgsprakande historia. Här har man satsat stenhårt på konceptet att tre tjejer inte kan leka tillsammans. Två i par och en utanför! Det gäller även äldre damer.







Jag har visat väldigt lite herrkläder, antagligen för att det inte intresserar mig lika mycket, men den här killen som modellar i Rowells kataloger måste jag ändå visa. Han har ett morrande uttryck på nästan varje bild! :) Kanske visar jag herrkläder en annan gång.



Rowells vår & sommar 1974 är fylld av blommiga och färgglada skönheter. Lägg märke till modellernas fjärran blickar i alla kataloger från 70-talet. De har väldigt sällan ögonkontakt med kameran...eller de potentiella köparna.




Det är en aning frustrerande att bläddra i katalogen man inte kan beställa ur men med lite tur hittar man någon av klänningarna på andrahandsmarknaden någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommenter!