25 januari 2014

Spinett

När John Kelly hade auktion under mellandagarna kunde vi tyvärr inte gå dit. Visningen missar vi däremot aldrig! Det enda jag verkligen ville ha den här gången var en ensam Spinett tekopp. Inget fat, bara koppen. Jag lämnade ett anbud och på kvällen efter auktionen ringde John och berättade att koppen blev min för 99 kr, slagavgiften inräknad.


Fatet hade jag redan hemma, det har legat och väntat på sällskap sedan i somras då jag fick det av en man på en loppis utanför Nordmaling.

Spinett är från Gefle, formgiven av Helmer Ringström och tillverkad 1959-64. Modellen heter E och är formgiven av Sven-Eric Skawonius. Samma modell som en av våra favoriter här hemma, Astra!

Vi börjar ha en hel del udda koppar som passar väldigt bra ihop. I somras, när det var olidligt varmt och pappa och Mattias byggde ett trädäck utanför uterummet, flyttade vi bordet under körsbärsbusken för att få lite skugga. Jag plockade fram udda koppar och kaffekannan Wasa från Rörstrand.


När jag fyllde år i början av januari dukade jag också med udda koppar och invigde min nya Spinett. Udda dukning är fint och kan bli ett roligt samtalsämne. Iallafall om gästerna har lite intresse av porslin ;)



På önskelistan står många fler dekorer. Det gäller bara att rymma dem alla i skåpen!

3 kommentarer:

  1. Spinett är verkligen snygg. Jag har tyvärr bara assietter i den dekoren.
    Grattis i efterskott! / Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna ha en assiett till min kopp! Mattias hittade en på Kupan förra veckan men den kostade 70 kr och det tyckte vi var för mkt för en stackars assiett! Väntar på att hitta en billigare :)

      Radera
  2. Spinett är snygg. Enda jag har i den serien är en såssnipa. Har försökt att inte köpa allt för många olika dekorer utan försöker hålla mig till min "huvudservis" Gefle Kryss. Mend det är svårt att motstå ;)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!