04 april 2014

Vas från Alsterbro

Om ni har vägarna förbi Umeå ska ni se till att besöka Pryl 1900 som öppnat en liten butik öst på stan. Vi var inte snabba att göra vårt första besök hos Micke som driver butiken men i lördags tog vi oss dit, 5 minuter före stängning! Jag hade fått en tjuvtitt på lokalen med Micke lite tidigare och jag kan säga att han fått till det riktigt bra! Då var det inte fint - nu är det jättefint!

Vi köpte en gul Arom kryddburk till vår växande samling som ska stå i kryddhyllan av teak ovanför den nya fläkten. Fläkt och kryddhylla finns bara i våra drömmar och jag väntar med att visa burkarna till en framtida köksrenovering. Ni vet ju ändå hur de ser ut ;)

Jag föll även för en grön vas med en liten stackars slamsa av en etikett kvar. Vasen hade bruna rostfläckar i botten och var därför helt överkomlig i pris. Min teori om dessa rostfläckar, som man ser då och då, är att man haft plastblommor i vasen. De har ju en metalltråd i stjälken och den lämnar säkert rostfläckar när de stått en längre tid. Jag har jobbat på fläckarna men inte fått bort dem helt ännu. Citronsyra och tvättmedel med aktivt syre har jag testat. Någon som har fler tips?


Den lilla slamsan till etikett ser ni här nedan. Benny hjälpte mig att identifiera den och skickade bilden på en hel etikett på en liknande vas. Alsterbro Sweden.



Benny säger att han är nästan säker på att han sett samma vas med Lindshammar-etikett också. De hade delvis samma formar och samma formgivare, Gunnar Ander, så det vore alltså inte så konstigt. Lindshammar ägde Alsterbro från 1960 till nedläggningen av bruket 1969 så den här vasen bör vara från någon gång 60-69.

Tack Benny för information och hjälp med etikettydning!
Pryl 1900 hittar ni i källaren på Fabriksgatan 3 i Umeå.

2 kommentarer:

  1. Prova att hälla i coca cola och låta det stå ett tag, det tar bort avlagringar på smycken och det lär ju inte skada vasen =)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, det ska jag testa :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!