18 februari 2015

Antikmässan 2015 - del 2

Nu vi fortsätter rundvandringen på Antikmässans första dag.

Hos Hand i Hand fanns det här fatet i Stig Lindbergs serie Karneval, en specialvariant för Konsum. Såg just att det finns med i den fina Karneval-guiden i senaste numret av Scandinavian Retro. Den stora lampan med härligt mönstrad tygskärm fanns i samma monter.



Söta kastruller på leksaksspis fanns hos annan säljare (Kommer inte ihåg var?).


Vad Handelsbanken erbjöd vet jag faktiskt inte, men Mattias hann ta en bild på den söta Skotten i manchestertyg och jag hann norpa en godis ur skålen bakom, när vi passerade.


Rhr Form och Design från Uppsala hade med sig den vackra serveringsvagnen av Yngve Ekström som jag föll för en aning. Thea är namnet på skapelsen som kunde ha blivit min för 4500 kr. Den skulle passa bra i vårt uterum men vi avstod. Att ta hem den på flyget var inte ens att tänka på.


Det stod fler vackra möbler hos Uppsalaborna, bla det snygga sideboardet från Silkeborg. Tyvärr målat svart. För det kan väl inte ha varit original? Det såg inte så ut. Jag fastnade iaf inte i färgen trots att jag stod där och hängde medan jag tuggade i mig kolan som jag norpat hos Handelsbanken strax innan ;)



Det fanns otroligt många fina lampor på mässan, den ena mer spektakulär än den andra! En som gärna hade fått följa med oss hem var denna. Troligtvis från Österrike. Jag tror att den fanns hos Marberger Antik.


Jons Antik från skånska Jonstorp hade den söta gräddkannan från Rörstrand med dekoren Tango för 350 kr. Hade de haft en Tango-kopp istället hade jag nog slagit till. Där fanns också Gunnar Nylunds firre, som ser ut att ha ätit upp en fågel.



I en drömvärld hade vi köpt hela högen flata och djupa Boro av den välkände Stig. Men alla fick stå kvar hos Jons Antik.


Björke Antik hade den här stora vasen av Hertha Bengtsson. Vilken skönhet!


Hos RIA Antik fanns finska skönheter på fat från Kupiitaan Savi och en solflaska av Helena Tynell för Riihimäen Lasi.



Där stod också mässans snyggaste vita Vicke Lindstrand-elefant tillsammans med en Peacock från Elme och en av mässans alla återkommande Paprika-golvvaser. 




Mari Simmulsons mäktiga vas, som fanns hos samma säljare, hamnade till slut i Vilhelmina. Om den plastbandslindade golvlampan med "hatt" blev såld har jag ingen aning.



Mattias föll så klart för det bronsöverdragna vikingaskeppet från 50-talet, märkt "Iron Art" från Köpenhamn, Danmark, som tillsammans med rymdleksaken stod hos Kurt Johansson.



Repris Stockholm hade en spännande Italiensk vas och världshistoriens snyggaste skrivbord, PL Uddebo av Svante Skogh, som tyvärr fått agera öppen förvaringsmöbel för diverse plastsäckar.



Hos Allt i Hem kunde man spendera 25000 kr på en stengodsvas från 60-talet signerad Stig Lindberg. 


Mattias nickade belåtet åt prislappen på de tre trävikingarna formgivna av dansken Jacob Jensen. För att han redan har fyra stycken hemma så klart :) Jag kommer tyvärr inte ihåg vem som sålde dem. Kanske stod de också hos Allt i Hem?


Jag kommer heller inte ihåg var jag såg Thomas Hellströms räv från Nittsjö, ett gäng härliga Peo Ström och julduken i mina drömmar, Julköping av Kajsa Nordström. Någon kanske vet?




Hos samma säljare fanns också en ovanlig och mycket vacker vas av Mari Simmulson och ett stort tjurhuvud av Gunnar Nylund.


Hos Medusa Antik fanns miniatyrspisen från Heilinger, lagom för en bulle, för 4500 pix.


Det får räcka för idag. Imorgon kommer fler vackra bilder. Några riktiga dyrgripar som väcker galet habegär utlovas då! På återseende.

2 kommentarer:

  1. Tack för visningen! Gillar dina bilder för du har sett det som de andra icke sett eller inte ids visa....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad roligt att du tycker det! Jag har fotat så mkt så allt mellan himmel och jord kommer med i mina inlägg :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!