07 maj 2015

Yngve Ekströms Thea

Jag beundrade en Thea serveringsvagn av Yngve Ekström på Antikmässan i vintras. Den stod hos Rhr Form och design och kostade 4500 kr. Serveringsvagnen var i teak och ek med svart laminatskiva. "Den skulle passa perfekt i vårt uterum", tänkte jag då.


Sedan dess har jag spanat lite på nätet. Kikat hos auktionshusen och tänkt att jag kanske skulle lägga in en bevakning. För några veckor sedan spanade jag igen men bestämde mig för att det ändå blir för krångligt och dyrt med slagavgift och frakt om jag köper en på annan ort. "Det kanske dyker upp en på auktion eller så här i krokarna" tänkte jag...

Dagen efter, när jag åt lunch och satt och kollade det senaste flödet på Instagram stod den där! En Thea helt i teak och laminat hos Pryl 1900. Snabbt kollade jag med Micke så att den fanns kvar, hur skicket var och priset så klart. Vi åkte in till stan och efter att ha hjälpt Micke att bära in möbler (så tunga att jag aldrig burit dem om jag inte haft rabatt på Thea som morot!) rullade jag ut serveringsvagnen ur butiken och tog hem den till uterummet. Något stel i ryggen men lycklig i själen.


Den pryder sin plats precis så bra som jag tänkt mig! När vi inte serverar något fungerar den fint som sidobord. När vi ska ha middagar finns gott om plats för mat och dryck. Laminatskivan fyller en praktisk funktion men är också otroligt snygg. Den extra skivan som hänger längs sidan dras snabbt och enkelt ut och vips finns mer plats för godsaker.


Thea står just nu en liten stackars pelargon som just fått ny jord. Den kommer från en större planta som vi köpte för att det skulle se lite tjusigt ut på gården när vår förstfödda skulle döpas i augusti 2008. Det är en blomma jag alltid hållit vid liv och varje vår tar jag nya sticklingar från den. Vissa överlever och vissa dör, men moderplantan lever fortfarande efter snart 7 år. Hoppas den här vill ta sig den också! Krukan den sitter i är en Svea från Ekeby med dekoren Kåbe av Kjell Blomberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommenter!